2012. október 13., szombat

Solomon Marcus - A nyelvi szépség matematikája

A moly.hu-n lévő fülszöveg:

Solomon Marcus román professzor, a matematikai nyelvészet egyik úttörője. Tudományos pályája, érdeklődési köre színes és változatos. Foglalkozik matematikai nyelvészeti és matematikai poétikai kérdésekkel, a gépi fordítással, a másodlagos szemiotikai rendszerekkel, a formális nyelvekkel, az orvosi diagnózisok nyelvével, sikeresen alkalmazza a matematikai nyelvészeti módszereket a drámaelemzésben, vizsgálja a tündérmesék grammatikáját stb. Kötetünk tehát sokoldalú, nemzetközi hírnévnek örvendő tudós munkásságát mutatja be.

Olvasás után:

Matek-magyar szakos hallgató voltam az egyetemen, most már ilyen párosítású tanár néni vagyok. Mindig is tudtam, hogy a matematika és a nyelvészet közel áll egymásból, de ezt csak abból értettem, hogy láttam, mennyivel könnyebben megértem a logikus részét a dolognak, míg az igazi magyarosoknak ez komoly gondot jelent. Aztán szabadon választható kurzusként fel is vettem a Matematika nyelvészeknek tárgyat, szinte hibátlanra le is vizsgáztam belőle, de még akkor sem állt össze a fejemben a tényleges kapcsolat a két tudományterület között.
Ez a könyv már az elején lenyűgözött, hiszen annyira alaposan és óvatosan vezeti be az embereket a matematikai nyelvészet világába, hogy tökéletesen összeállt a fejemben a sok pici részlet és most már tisztán látok. Sok apróságban látszik csak igazán, hogy mennyire rokontudományok, amelyek fölött elsiklik az ember szeme elsőre.
Külön tetszett az a fejezet, amely a matematika nyelvét vizsgálja. Pontosabban csak a szavait, nem ássa magát jobban bele, de már az is nagyon izgalmas - főleg nekem, aki 5 évig a matematika nyelvével (is) éltem. Már egy ideje keresgélek ilyen jellegű írásokat, de nem sokat találtam, legalább is magyarul. Azt meg nem is mertem volna remélni, hogy a matematika nyelve is él a metaforákkal, pedig tényleg! Sok-sok érdekesség van benne!
A könyv nyelvezete egy darabig nagyon barátságos, de mikor eljutunk a matekos részig, ott már durvul. Nehéz rá koncentrálni. Így egy kicsit elveszti az olvasmányos jellegét, de nem győzöm hangsúlyozni az alaposságát és precizitását.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése