2013. október 2., szerda

Stefan Bollmann - Az olvasó nők veszélyesek

A kiadó honlapján lévő tartalom:

Az olvasó nők története a festészetben és a fotóművészetben is tükröződik, hiszen az olvasó nőalakok minden korszakban lenyűgözték a művészeket. Persze több évszázadnak kellett eltelnie, mire a nők végre valóban azt olvashatták, amihez kedvük támadt. Kezdetben csak hímezniük, imádkozniuk, gyerekekre vigyázniuk és főzniük volt szabad. Attól a perctől fogva azonban, amikor rájöttek, hogy az olvasás révén az otthon szűk világát a gondolatok, a fantázia, és nem utolsósorban a tudás határtalan világával cserélhetik fel, fenyegetést jelentettek a férfiak uralta társadalomra. A nők az olvasás által olyan tudásanyagot sajátíthattak el, melyet eredetileg nem nekik szántak. Stefan Bollmann az olvasó nők történetének ezt az izgalmas fejezetét beható részletességgel vizsgálja a középkortól a jelenig, a súlypontot a XIX. és XX századi alkotásokra helyezve. A kiválasztott festményeket, rajzokat és fényképeket rövid kísérőszöveggel mutatja be.
Az olvasó nőket ábrázoló képek különleges szépséggel, bájjal és kifejezőkészséggel rendelkeznek. A rövid kísérőszövegek elmondják, hogy miért vagy mit olvasnak. Megismerhetjük egy-egy kép megszületésének társadalmi-művészi hátterét.

Olvasás (nézegetés) után:

Ez a könyv annyira-annyira csodálatos! Mostanában fedeztem fel magamnak a festészetet, amit nem csak nézni, de érteni is szeretnék, erre a könyvtárban szembe jön velem ez a könyv! Interneten már szemezgettem vele, úgyhogy nem is gondolkodtam rajta, hogy kivegyem-e. Alig vártam már, hogy hazaérjek és belenézzek és egy szusszra végignéztem az összes képet benne. Viszont ettől teljesen elteltem, mert kevés volt csak, ami nem tetszett, így bőven tudtam bennük gyönyörködni.  Következő alkalommal, mikor kézbe vettem, már a képek melletti szövegeket is elolvasgattam és csak ámultam és bámultam!
A könyv főszövegében írnak róla, hogy a cél az lett volna ezzel, hogy olyan legyen, mintha épp múzeumban járnánk. Azzal magyarázták, hogy ezt a könyvet úgy lehet lapozgatni, ahogyan sétálgatnánk egy kiállításon és a képek mellett ott vannak a szövegek is, ahogy egy kiállításon. De ez sokkal jobb annál! Pont azért, mert töprenghetek rajta és ha valami még jobban érdekel, akkor újra felüthetem és újra megnéztem, vagy megnézhetek rajta mást. Ha múzeum lenne, a töprengéseim miatt többször el kellene mennem. :) Szóval  nagyon örülnék neki, ha valaki megajándékozna ezzel a könyvvel, de az árát elnézve ez még egy jó ideig nem fog bekövetkezni (6000 Ft).
A könyvhöz egyébként két ember is írt szövegeket, egyet Elke Heidenreich. Ez egyáltalán nem tetszett. Kicsit olyan toborzó szöveg volt, hogy gyerünk, olvasson mindenki, de feleslegesnek tartom ezt, mert aki ezt a könyvet a kezébe veszi, az már régóta olvas. Emellett a toborzás stílusa sem tetszett. A másik szöveget a szerző, Stefan Bollmann írta, ami viszont nem lett gyenge. Néha hangosan felsikoltottam, hogy tényleg?!?! Olyan dolgokat mesélt az olvasásról, hogy csak kerekítettem a szemem, de lehet, hogy csak az én ismereteim voltak kevesek. Ami még nagyon tetszett, hogy voltak magyar kiegészítések hozzá, sőt egy egész fejezetet szenteltek annak, hogy Bellák Gábor kigyűjtötte a magyar festészet remekeit, ahol nők olvasnak - mert persze akadnak bőven ilyenek. :)
Ennél jobban nem tudok ömlengeni a könyvről, inkább megmutatom azt a pár festményt / képet, ami nagyon-nagyon megfogott! :)

Ez a kép annyira gyönyörű! Minden kis részletével! Madame Pompadour személyesen...


Ez a kép azért tetszik annyira, mert valahogy olyan mainak érzem, pedig több, mint 100 éve festették. A lány testtartása olyan hanyag, mint amilyet a 20. század végére tudnék datálni. :)

Marilyn történetén pedig nagyon meglepődtem, ez azért ragadt meg annyira.

Ezt a képet pedig volt szerencsém élőben is látni az utazó Munkácsy-kiállításon és már akkor elbűvölt, de most legalább ki is elemezgethettem!

1 megjegyzés:

  1. Kedves Blogszerkesztő!

    Szeretnénk Önnel felvenni a kapcsolatot idén ősszel megjelenő újdonságaink kapcsán, ezért kérjük, írjon egy válaszlevelet a lukacs.gabor@maxim.co.hu e-mail címre!

    Köszönettel:

    Lukács Gábor
    Maxim Könyvkiadó Kft.
    6728 Szeged, Kollégiumi út 11/H
    Telefon: 62/548-444; 62/551-100
    Fax: 62/548-443

    VálaszTörlés