2016. január 2., szombat

Lois Lowry - Az emlékek őre

A kiadó honlapján lévő tartalom:

A 12 éves Jonas olyan világban él, melyben nincs igazságtalanság, éhezés, erőszak, nincsenek kábítószerek, a családok életében is teljes a harmónia. Ezt a tökéletesnek tűnő világot a bölcsek tanácsa vezeti. Ők azok is, akik a tizenkettedik évüket betöltött fiúk és lányok egész életre szóló pályáját kijelölik egy évente megrendezett ceremónián. Történetünk hősét valami egészen egyedi feladatra tartják alkalmasnak. Miközben egy különös öregember felkészíti őt hivatása betöltésére, Jonas előtt feltárul, milyen titkok lapulnak az őt körülvevő világ békéje mögött. A fiú vakmerő tettre szánja el magát…


Olvasás után:

Több fórumon is hallottam már erről a könyvről, legújabban azért keltette fel az érdeklődésemet, mert a legtöbb iskolában kezdik feladni kötelező olvasmányként. Ugyan nem tanítok magyart, de mivel szakmába vág, nagyon kíváncsi lettem. 
Meg kell mondjam, hogy ez a könyv méltán kap ekkora figyelmet. Még felnőttként is annyira élveztem az olvasását, hogy alig vártam már, mikor kerülhet újra a kezembe, nagy rajongója lettem. Mindemellett próbáltam úgy olvasni, hogy ez vajon mennyire tetszene egy kiskamasznak és arra jutottam, hogy ezt a korosztályt is teljesen képes lekötni. Méghozzá azért, mert hiába ifjúsági regény, nincs lebutítva. A szereplők amúgy is koravén gyerekek, ezért az ő világlátásukkal ismerjük meg a helyzeteket, amiktől az olvasó tinik úgy érezhetik, hogy most igenis felnőttszámba veszik őket is. 
Sokáig gondolkodtam, hogy vajon hogy fogom tudni ebben a bejegyzésben érzékeltetni azt, hogy mennyire tetszett ez a könyv, de rájöttem, hogy ömlengés nélkül sehogy. Ugyanis itt valahogy minden a helyén van: értelmes, logikus, izgalmas, könnyen olvasható, elgondolkodtató. Emellett az alapvető emberi értékeket, illetve az élet értelmét állítja a középpontba, ami olyan téma, hogy nem csak az ifjúságnak, hanem felnőtteknek is vonzó. 
Mindenkinek csak ajánlani tudom, de főleg azoknak a felnőtteknek, akik keresik azt a könyvet, amivel kiskamasz ismerősüket szeretnék rávenni az olvasásra. Ez a könyv erre kiváló! 

A filmről:

Nagyon megörültem, mikor megtudtam, hogy megfilmesítették ezt a regényt, az pedig külön jó ajánlója volt, hogy Meryl Streep is játszik benne, ezért nagyon izgatottan ültem le a képernyő elé - és ugyanekkora undorral álltam fel. Hatalmasat csalódtam! Nem elég, hogy a film nem hű a szöveghez, mert az még előfordul (ráadásul itt alapvető dolgokat változtattak meg benne), de még logikátlan is az egész felépítés és történetvezetés. A pluszban hozzáírt részekről már nem is beszélek, mert azok már csak hab a tortán: a film alapján nehéz elhinni, hogy a könyv ifjúsági irodalom. Akik látták a filmet, de nem rajonganak, ne legyenek restek és inkább olvassák el a történetet könyvben, nem fognak csalódni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése