2016. március 1., kedd

Daniel Keyes - Virágot Algernonnak

A moly.hu-n lévő tartalom:

Daniel Keyes amerikai író azonos című novellája megjelenésekor egyből óriási sikert aratott, televíziódráma, majd filmszcenárium lett belőle, s csak ezután teljesedett regénnyé. A sci-fit (egy gyengeelméjű "zsenivé operálása") mélységesen hiteles lélektani rajzzal (egy rokonszenves személyiség fejlődése) ügyesen egyesítő mű a tehetséges író-pszichológus vallomása az ember élni akarásáról, erkölcsi tartásáról, törhetetlen optimizmusáról.


Olvasás után:

Úgy kezdtem neki az olvasásnak, hogy semmit sem tudtam erről a könyvről, csak annyit, hogy Algernon egy kísérleti egér és ezt a könyvet sokan dicsérik. És nem is baj, hogy nem tudtam, mert az újdonság varázsa teljesen magával ragadott! (Ezer éves, újrakötött példányom van, így még a fülszöveget sem olvastam.)
Egy szóval tudnám jellemezni a legjobban ezt a könyvet: TÖKÉLETES. Már persze akkor, ha ezt az írói oldalról nézzük (észrevettem, hogy mostanában már mindig azt nézem: hogyan írta meg, hogy ilyen lett). Ügyesen ki lett találva az intelligencia növekedésével járó szövegformálás, vagyis az íráskép, a szóhasználat, a választékosság, de emellett a gondolkodásmód megváltoztatásának apránkénti szemléltetése is nagyon tetszett. Emiatt gondolom, hogy nem lehetett könnyű megírni, hiszen a fokozatosságot mindkét esetben figyelembe kellett vennie, ami szerintem meglehetősen jól sikerült. Nyilván vannak olyan apróságok, amikbe bele lehet kötni, de a sztori annyira fiktív, hogy ki tudná megcáfolni, vagy igazolni ezeket? 
Ezek mellett a történet sem utolsó, hiszen olyan témával rendelkezik, ami mindenkit érint, megérint, ezért érdekes lehet bárki számára. Nekem különösen nagyon tetszett a kisfiúból szexuálisan érett férfivá érés folyamatának a bemutatása, ezek az 'életszakaszok' is jól megírtak. Viszont a legnagyobb csavar az egészben, hogy amiért a legtöbb ember a kezébe veszi ezt a könyvet (az intelligencia fejlesztése), arról a könyv végére kiderül, hogy valójában egyáltalán nem fontos, hiszen nagyon sok ennél fontosabb dolog van az életünkben. 
Nekem bekerült a kedvenc könyveim közé. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése