2016. július 5., kedd

Timur Vermes - Nézd ki van itt

A kiadó honlapján lévő tartalom:

2011. nyara. Berlin közepén egy üres telken, katonai egyenruhában egy ötvenhat esztendős férfi ébredezik: Adolf Hitler. Amit talál: béke, demokrácia, rengeteg külföldi és egy női kancellár… Ebben az új világban a tőle elvárható fanatikus hittel új karrierbe kezd a televízióban.
Timur Vermes káprázatos szatírájának Hitlere nemcsak végtelenül komikus figura, de ijesztően valóságos is. Meghűl az ereinkben a vér, hogy milyen könnyen megtalálja a helyét egy cinikus, gátlástalan világban, ahol a demokrácia hosszú évtizedei után a demagógia, a nézettségi adatok és a like-gombok nyomogatása vezérli a közéleti cselekvést. A könyv a megjelenése óta töretlen sikert arat Németországban, olvasók százezreit bűvölte el, és a világon szinte mindenütt az idei év egyik legjobban várt megjelenéseként beszélnek róla.
Hallgatás után:
Tipikusan az a könyv, aminél jól választottam, hogy hangoskönyvként hallgattam. Egyrészt Scherer Péter annyira mesterien adja ezt elő, hogy arra igazából nincsenek is szavak, mindenki hallgasson bele! Nagyon jó hangszint kölcsönöz a 'spekuláló' Hitlernek, egészen másikat, de szintén zseniálisat az éppen kirobbanó Hitlernek. Ilyenkor még a légy zümmögése is megállt a szobában! Tényleg fantasztikus. Nem vagyok budapesti, így nem járhatok olyan színházba, ahol Scherer Péter éppen játszik, nem nézhetem meg, de a filmes szerepei alapján egyáltalán nem gondoltam, hogy ő ilyen jó. Mindig vígjátékokban poénos szerepeket játszva láttam csak őt, itt viszont a komolyabb oldalát is megismerhettem, és nagyon örültem ennek a 'találkozásnak'.
A történet felépítése egyébként nagyon szépen kidolgozott. Nagyon aprólékosan ismerjük meg a saját századunkat, Hitler felfedezése alapján, ami egyrészt nagyon mulatságos, másrészt hihetetlenül érdekes. Az ő szemével látni a mi életünket, technikai vívmányainkat, megváltozott életritmusunkat, felfogásunkat, lazaságunkat tényleg nem mindennapi! A könyvnek már maga az ötlete is zseniális, de az író ezekkel a jól megírt észrevételekkel még tetézi is, én abszolút rajongó lettem. Azt már meg sem kell jegyeznem, hogy Hitler megfigyelőkészségét sem kell félteni, szinte mindenre kiterjed, mi pedig az ő gondolatait hallhatjuk/olvashatjuk.
Külön érdekes egy-egy párbeszédes rész hangulatvilága, hiszen mikor egy 21. századi német beszélget Hitlerrel, addig közöttük a nézőpontok évtizedeket ugrálnak. És nekünk is így kell ezt figyelnünk, mert egyszer ezzel a szememmel, máskor pedig a másikkal kell néznem a dolgokat. Szép kis játék, igazi iskolai történelemóra: ha a tanár szól, múlt, ha a padtársam, jelen. :)
Az egész történet amúgy nagyon nyugodt hangvételű - leszámítva néhány hitleres kirohanást -, de végig feszültséggel teli, hiszen az olvasó/hallgató már előre tudja, hogy olyan vizekre evezett a sztori, ahol baj lesz, és nagyon izgalmas mindig azt várni, hogy oldotta ezt meg az író. A könyv csattanójára már előre kíváncsi voltam, el sem tudtam képzelni, ezt hogy lehet lezárni, de nagyon frappánsan oldotta meg, nekem igazi kerek történet lett. 

1 megjegyzés:

  1. Szia!
    Én nem hallgattam, csak olvastam a könyvet, de már akkor is tetszett. Szerintem humoros volt, elgondolkodtató, és egy kicsit abszurd is. A bejegyzésed alapján szívesen megismerném hangoskönyvben is, Scherer Péter amúgy is nagy kedvencem színészként. (Az Argoban fergeteges volt...)

    VálaszTörlés