2016. augusztus 12., péntek

Marcello D'Orta - Rómeó alulról jegyezte el Júliát

A kiadó honlapján lévő tartalom:

"A kisdiák nem gondolkodik. A kisdiák vélekedik, összefoglal, értelmez, eldönti, helyes-e ez vagy az. Ezek az Örök Tanító szavai, kérdései. A kérdéseket ezúttal is D'Orta tanító úr közvetíti. A tanítás gyakorlatától immár elszakadva, két viharos sikerű tanárúrkérem-ízű könyvvel, az Én reméljük megúszom és az Isten ingyér teremtett bennünket című gyerekdolgozat-gyűjteménnyel a háta mögött. A kérdésekben is van némi rosszmájúság: ilyenek vagyunk, ilyenek vagytok, tanító bácsik, mikor nyájasan a tanítványaitokhoz fordultok. Ezúttal kiváltképp kényes a téma, veszedelmesen robbanékony a magja. Mert a kislány, a kisfiú a szexről vélekedik. A Biblia idevágó passzusait értelmezi. Erre vonatkozó irodalmi ismereteit foglalja össze. Szóval D'Orta tanító úr közvélemény-kutatást végez. A válaszokban ezúttal sem csalódunk. A kis kamaszok meghökkentően sokat tudnak és meghökkentően keveset. Szexuális nevelésük, akár Romeó és Júlia tanulságos eljegyzése, alulról történik. Egymástól vagy a kulcslyukon keresztül szerzik ismereteiket. Meg, persze, a tévéből. S mert ráadásul a felnőtteknek tetsző válaszokat igyekeznek adni, bájosan idétlenek. Az olasz kisdiák különleges kisdiák, a nápolyi még inkább az. Mégis, az olvasó ráismer bennük a mieinkre." (Lator László)


Olvasás után: 

A gyerekszáj olyan téma, ami sosem fog szerintem kimenni a divatból. Sok-sok közhellyel lehetne csak körülírni, hogy miért nem, úgyhogy ezt most kihagynám, mindenki tudja. Az viszont tény, hogy betelni nem lehet vele, legalább is én nem nagyon tudok. 
Rengetegszer meglepődtem, hogy ezek a gyerekek mennyi mindent tudnak, olyanokat is, amiket nem feltételeztem volna. Lehet, hogy ez a tudás csak gyerektudás, nem olyan, mint a felnőtteké, de akkor is megdöbbentő és sokszor ijesztő is. Szerintem én gyerekkoromban nem tudtam ennyi mindent, legalább is nem rémlik, hogy tudtam volna, bár az ilyen jellegű emlékeim elég homályosak. 
A szerelem és a szexualitás témát nem lehet úgy körüljárni, hogy a család, a mindennapok és a társasági élet ne kerülne szóba, ebből pedig sokat meg lehet tudni a 15-20 évvel ezelőtti olasz hétköznapokról. 
A történetben sokszor szó esett Károly és Diana viharos házasságáról, akkor jutott eszembe, hogy még én is kislány voltam, amikor Diana meghalt, tehát ezekkel a 'gyerekekkel' körülbelül most egy idős lehetek, és mára már valószínűleg ők is érett felnőttek lettek, én pedig a könyv felett olvadozok gyermeki naivitásukon és huncutságaikon. Ez a tudás még csavarosabbá teszi az olvasását ennek a könyvnek. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése